Nasiona lnu i ich cenne właściwości

0
376
Nasiona lnu i ich cenne właściwości

W obecnych czasach coraz więcej osób zwraca uwagę na to, co ląduje na ich talerzu. Wybieramy produkty zdrowe i żywność nieprzetworzoną. Coraz częściej też staramy się przygotowywać posiłki samodzielne, bo wtedy wiemy dokładnie, jakie składniki zostały do nich użyte i możemy mieć wpływ na jakość spożywanych potraw. Włączając do ich przygotowania takie produkty jak owoce, warzywa, zioła i nasiona, możemy mieć pewność, że będą zdrowe i bogate w wartościowe składniki odżywcze.

Nasiona lnu, czyli inaczej siemię lniane to jeden z takich drogocennych składników naszej diety. Mówi się o jego wartościach odżywczych i pozytywnym wpływie na ludzi organizm. Co istotne, te właściwości siemienia nie są odkryciem ostatnich lat i znane były już od wieków. O pozytywnym wpływie nasion lnu na ludzkie zdrowie mówili między innymi starożytni Egipcjanie, Chińczycy i mieszkańcy Babilonu.

Czym jest siemię lniane?

Siemię lniane to drobne, płaskie, brązowe nasiona lnu. Do diety mogą być włączane pod różną postacią. Czasem spożywamy całe nasiona, innym razem mielimy i dopiero wtedy dodajemy jako składnik różnych potraw. W kuchni mogą stać się dodatkiem do wypieków, jogurtów, owsianek albo składnikiem różnych sałatek. Dobrze smakują też podane na kanapkach razowego chleba razem z sezonowymi warzywami. Przygotowany roztwór z nasion lnu przez niektóre osoby traktowany jest jako remedium na różne dolegliwości. W sprzedaży siemię lniane dostępne jest zarówno w postaci całych nasion, jak i zmielone. Obie wersje tego cennego składnika naszej diety znajdziemy w wielu sklepach stacjonarnych i internetowych, między innymi na stronie SklepAgnex.pl.

Dlaczego warto skusić się na siemię lniane?

Opowieści o tym, że siemię lniane jest zdrowe i warto włączyć je do codziennej diety, nie biorą się znikąd. Upewnimy się o tym, gdy przeanalizujemy ich skład. Chodzi przede wszystkim o zawartość błonnika, a także ważnych dla naszego zdrowia kwasów Omega-3 oraz lignanów.

Jedna łyżka siemienia lnianego zawiera ok. 3 gram błonnika, czyli mniej więcej 10% zapotrzebowania ludzkiego organizmu na ten składnik. Warto w tym miejscu dodać, że w nasionach lnu występują dwa rodzaje błonnika: rozpuszczalny, który stanowi ok. 20 – 40% całości oraz nierozpuszczalny o zawartości ok. 60 – 80%. Pierwszy z nich wykazuje właściwości żelujące i ma zdolność wiązania treści układu pokarmowego, przez co opóźnia się opróżnianie żołądka, a człowiek dłużej po posiłku odczuwamy uczucie sytości. Drugi natomiast wiąże wodę, przez co przyczynia się do zwiększenia objętości mas kałowych i wzmocnienia perystaltyki jelit.

Spożywanie siemienia lnianego reguluje pracę przewodu pokarmowego i pozytywnie wpływa na regularne wypróżnianie. Możemy mówić o jeszcze jednym korzystnym działaniu tego składnika na układ pokarmowy. Siemię lniane zalane wodą przybiera konsystencję kisielu, który działa osłaniająco na śluzówkę tego układu.

Spożywanie błonnika może pomóc w zwalczaniu zaparć. Należy jednak pamiętać, że wraz z nim konieczne jest przyjmowanie dużej ilości wody. W przeciwnym razie, zamiast zwalczyć zaparcia, możemy doprowadzić do ich nasilenia.

Siemię lniane i inne cenne składniki

Poza błonnikiem siemię lniane zawiera też wiele innych cennych składników. Wśród nich należy wymienić wspomniane wyżej lignany, czyli naturalne, estrogenopodobne związki chemiczne o działaniu antyoksydacyjnym. To właśnie ta właściwość sprawia, że mogą chronić przed rozwojem zmian nowotworowych. Dla naszego zdrowia ważny jest też inny występujący w nasionach lnu związek. To kwas tłuszczowy ALA, który blokuje enzymy biorące udział w procesach metabolicznych komórek nowotworowych i mogących przyczyniać się do ich szybszego wzrostu. Poza tymi związkami  w siemieniu lnianym występują istotne dla ludzkiego organizmu pierwiastki takie jak cynk, mangan, wapń i żelazo.

Czy takie argumenty mogą przekonać do włączenia nasion lnu co codziennej diety? Z pewnością nie powinny być i nie są bagatelizowane. Niektóre osoby przekonują zarówno właściwości siemienia, jak i fakt, że należy ono do grupy produktów określanych jako superfood. W ten sposób określa się nieprzetworzoną żywność o naturalnym pochodzeniu, która wyróżnia się bogactwem cennych dla naszego zdrowia składników.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here