Witaminy dla biegaczy

0
253
Witaminy dla biegaczy

Witaminy są związkami chemicznymi niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ich niedobór może skutkować poważnymi dolegliwościami i rozwojem różnych chorób. Witaminy odgrywają bardzo ważną rolę w życiu biegaczy, ponieważ nie tylko dodają energii, ale również sprzyjają regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym. Dieta biegacza powinna obfitować w produkty, które są drogocennym źródłem: witaminy A, witaminy E, witaminy C i witaminy K. Sprawdź, jakie są źródła drogocennych witamin dla osób aktywnych fizycznie!

Witamina C

Witamina C (kwas askorbinowy) to organiczny związek chemiczny, który odgrywa ważną rolę w organizmie człowieka, ponieważ jest popularnym przeciwutleniaczem, biorącym udział w syntezie żelaza i neuroprzekaźników. Nie bez znaczenia przy tym jest to, że witamina C neutralizuje wolne rodniki, które są współodpowiedzialne za występowanie bólu po treningu. Badania przeprowadzone na ultramaratończykach wykazały, że wysoka podaż witaminy C może minimalizować ryzyko kontuzji. Przy czym nie jest to rozwiązanie zalecane osobom, które nie są zawodowymi sportowcami, nadmiar kwasu askorbinowego w organizmie może bowiem skutkować biegunką, wysypką skórną, a także nudnościami i wymiotami. Naturalne źródła witaminy C to: dzika róża, papryka, czarna porzeczka, natka pietruszki, kiwi, jarmuż, brokuły, papaja, truskawki i owoce cytrusowe. Dzienna dawka witaminy C dla sportowców nie powinna przekraczać 150 mg. Witaminę C równie dobrze można suplementować, przyjmując preparaty witaminowe dla sportowców. Rekomendowanym rozwiązaniem jest zażywanie  musującego suplementu diety Visolvit, w którego składzie znajduje się 100 mg witaminy C.

Witamina A

Witamina A – retinol – to związek chemiczny wpływający na funkcjonowanie narządu wzroku. Odpowiada ona m.in. za odbiór bodźców wzrokowych, a także prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci. Jej niedobór może powodować nie tylko choroby oczu, ale również układu oddechowego i pokarmowego. Witamina A odgrywa bardzo ważną rolę w diecie sportowców, w szczególności kontuzjowanych, ponieważ przyśpiesza rekonwalescencję. Ponadto niedobór retinolu może skutkować osłabieniem kości, co zwiększa ryzyko wystąpienia groźnych kontuzji. Podstawowe źródła witaminy A to: pełnotłuste mleko, ser, żółtko jajek, masło, tran, wątróbka, a także niektóre owoce i warzywa, w tym głównie marchew, pomidor, papryka, dynia i brokuły. Witaminę A, podobnie jak witaminę C, można suplementować specjalnymi preparatami dla sportowców.

Witamina E

Witamina E – tokoferol – to związek chemiczny, który jest wartościowym przeciwutleniaczem biorącym udział w syntezie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wpływa on na metabolizm mięśni, a także funkcjonowanie układu krwionośnego. Oprócz tego tokoferol warunkuje prawidłową pracę układu oddechowego. Niedobór witaminy E w organizmie może skutkować m.in. zaburzeniami płodności, paraliżem mięśniowym, zaburzeniami wzrostu i ogólnym osłabieniem organizmu. Suplementacja witaminy E jest polecana w szczególności biegaczom, którzy uprawiają aktywność fizyczną na zewnątrz. Witamina ta poprawia wentylację płuc, a przy tym wspomaga proces odtruwania organizmu. Naturalne źródła witaminy E to: mleko, jajka, masło, oleje roślinne, wątroba, ryby morskie, kiełki pszenicy, pieczywo razowe, orzechy, migdały i zielone warzywa liściaste.

Witamina K

Witamina K – filochinon – to związek chemiczny, który odgrywa bardzo ważną rolę w procesach krzepnięcia krwi. Jego niedobór może skutkować zaburzeniami krzepnięcia krwi, wydłużonym czasem gojenia się ran, a także nadmiernymi krwawieniami i zaburzeniami w funkcjonowaniu układu trawiennego. Podstawowe źródła witaminy K to: wątroba, zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe, a także owoce, w tym w głównej mierze truskawki. Witamina K polecana jest sportowcom, ponieważ wzmacnia kości, a jednocześnie minimalizuje ryzyko kontuzji i przyśpiesza gojenie się urazów sportowych.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here